Convertizoare INVT universale. Ghid de pornire rapida
Acest ghid descrie pe scurt cablarea externa, terminalele, panoul de comanda,pornirea rapida,setarea parametrilor comuni,si principalele defecte si soluții ale convertizoarelor de frecventa INVT de joasa tensiune (inclusive GD10, GD20, GD27, GD30, GD100, GD200A, GD270)
Vizitati www.invt.com pentru mai multe informații si download.
Atentionare
Acest ghid oferă doar informațiile de bază privind instalarea și punerea în funcțiune. Nerespectarea instrucțiunilor de siguranță și a instrucțiunilor de instalare și punere în funcțiune din documentația relevantă poate duce la accidente cum ar fi deteriorarea echipamentului, vătămarea corporală sau chiar moartea.
Numai profesioniștilor instruiți și calificați li se permite să efectueze operațiuni conexe.
Pericol
Nu efectuați nicio operațiune, inclusiv cablarea, inspecția sau înlocuirea componentelor atunci când se află sub tensiune. Înainte de a efectua aceste operațiuni, asigurați-vă că toate sursele de alimentare de intrare au fost deconectate și așteptați cel puțin timpul desemnat pe VFD sau până când tensiunea magistralei DC este mai mică de 36V.
Timp minim de așteptare |
Model de convertizor |
5 minute |
1PH 220V 0.2–2.2kW; 3PH 220V 0.2–22kW; 3PH 380V 0.75–110kW |
15 minute |
3PH 380V 132–315kW |
20 minute |
3PH 380V >355kW |
Cablare periferice
Schema electrica. Descriere borne
Borna |
Descriere |
Bornele circuitului principal |
|
R, S, T |
3ph (sau 1ph) borne c.a., conectate la rețea |
U, V, W |
3ph (sau 1ph) borne de ieșire c.a., conectate la motor |
P1 |
P1 și (+) conectate la bornele bobinei externe c.c. (+) și (-) conectate la bornele externe ale unității de frânare sau a barelor c.c. comune. PB și (+) conectate la bornele externe ale rezistenței de frânare. |
(+) |
|
(-) |
|
PB |
|
Borna PE. Bornele PE ale fiecărui echipament trebuie conectate corespunzător la priza de pământ. |
|
Bornele circuitului de comandă |
|
+10V |
Sursă locală de 10V |
AIn |
Intrare analogică. Tipul de intrare predefinit este de tensiune, care poate fi schimbat cu ajutorul jumperului corespunzător, a DIP switch-ului, sau a parametrilor. |
GND |
Referința pământului pentru +10V |
AOn |
Ieșire analogică. Gamă: 0–10 V sau 0–20 mA |
ROnA |
Ieșire pe releu. ROnA: NO; ROnB: NC; ROnC: comun Capacitate contact: 3A/AC 250V, 1A/DC 30V |
ROnB |
|
ROnC |
|
HDO |
Capacitate de comutare: 50mA/30V. Gama frecvență pe ieșire: 0–50kHz |
COM |
Referință pământ pentru +24V |
CME |
Bornă comună pentru ieșire pe colector in gol; conectată in scurt pe COM din fabrică. |
Y1–Yn |
Capacitate de comutare: 50mA/30V. Gamă de frecvență pe ieșire: 0–1kHz |
485+ |
Port de comunicație semnal diferențial RS485. Interfața standard de comunicație trebuie să utilizeze perechi de conductoare torsadate si ecranate. Alegeți dacă utilizați rezistență de capăt 120Ω pe RS485 folosind DIP switch-ul sau jumper-ul. |
485- |
|
PE |
Bornă de împământare |
PW |
Bornă pentru alimentare din sursă externă pentru circuitele de intrări digitale. In mod NPN, conectați în scurt PW și +24V. In mod PNP, conectați in scurt PW și COM. |
+24V |
Sursa internă a convertizorului. Curent maxim: 200mA |
S1–Sn |
Intrări digitale Impedanță internă: 3.3kΩ 12–30V tensiune acceptată Borne bidirecționale de intrare, permit ambele moduri de conectare NPN și PNP. Frecvență maximă acceptată: 1kHz Intrări digitale programabile, funcții ce pot fi setate accesând parametrii aferenți. |
HDIA |
Canale pentru impuls de înaltă frecvență sau intrări digitale. Frecvență maximă: 50kHz Rata de serviciu: 30%–70% Acceptă intrare encoder în cvadratură când ambele intrări HDIA și HDIB sunt disponibile, cu funcție de măsurare a vitezei. |
HDIB |
|
+24V—H1 |
Intrări Safe torque off (STO) (oprire în siguranță a cuplului). Intrare redundantă STO, conectate la contact extern NC. Când contactul se deschide, STO acționează și convertizorul oprește cuplul pe ieșire. Utilizați conductoare ecranate pentru intrarea de securitate, lungime max. 25m. Terminalele H1 și H2 sunt conectate in scurt cu +24V, implicit. Înlăturați puntea de pe terminale înainte de a utiliza funcția STO. |
+24V—H2 |
Panouri de comanda
Panou LED
Panou LCD
Pornire rapidă
Verifică înainte de a pune sub tensiune
Asigurați-vă că toate terminalele au fost conectate în siguranță.
Asigurați-vă că puterea motorului se potrivește cu puterea VFD.
Operare la prima punere sub tensiune
După confirmarea corectitudinii conexiunilor si puterii, conectați întrerupătorul alimentării c.a. pe partea de intrare in convertizor, pentru a pune sub tensiune convertizorul. Utilizând de exemplu un panou, acesta afișează 8.8.8.8.8. la punerea sub tensiune apoi frecvența setată (50.00 în exemplu), indicând că convertizorul a fost inițializat si e gata de pornire. (Pentru detalii despre alte tipuri de panouri verificați manualul complet al gamei respective).
Diagrama de pornire rapidă este următoarea:
Setarea funcțiilor parametrilor principali
Următoarele descriu pe scurt doar câțiva parametri comuni de funcții și valori tipice.
"○" indică faptul că valoarea parametrului poate fi modificată atunci când VFD este în stare oprit sau în stare de funcționare.
"◎" indică faptul că valoarea parametrului nu poate fi modificată atunci când VFD este în stare de funcționare.
"●" indică faptul că valoarea parametrului este detectată și înregistrată și nu poate fi modificată.
(VFD verifică automat și restricționează modificarea parametrilor, ceea ce ajută la prevenirea modificărilor incorecte.)
Notă: Parametrii de funcţionare pot varia în funcţie de produs. Pentru detalii, consultați versiunea completă a manualului produsului.
Cod funcție |
Nume |
Descriere |
Implicit |
Modif. |
P00.00 |
Mod de control viteză |
0: Control vectorial fără senzor (SVC) mod 0 1: Control vectorial fără senzor (SVC) mod 1 2: Mod control vectorial spațial al tensiunii 3: Mod control in buclă închisă |
Depinde de model |
◎ |
P00.01 |
Canal comandă pornire |
0: Panou (tastatură) 1: Borne 2: Comunicație |
0 |
○ |
P00.03 |
Frecvența maximă pe ieșire |
P00.04–400.00Hz |
50.00Hz |
◎ |
P00.04 |
Limita superioară a frecvenței de lucru |
P00.05–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire) |
50.00Hz |
◎ |
P00.05 |
Limita inferioară a frecvenței de lucru |
0.00Hz–P00.04 (Limita superioară a frecvenței de lucru) |
0.00Hz |
◎ |
P00.06 |
Canal setare comandă de frecvență A |
0: Panoul propriu 1: AI1 (Potențiometrul de pe panou) 2: AI2 (Corespunzător bornei AI) 3: AI3 4: Impuls de înaltă frecvență HDI 5: Program PLC simplu 6: Trepte de viteză 7: Control PID 8: Comunicație Modbus |
0 |
○ |
P00.07 |
Canal setare comandă de frecvență B |
2 |
○ |
|
P00.10 |
Frecvența setată de pe panou (tastatură) |
0.00 Hz–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire) |
50.00Hz |
○ |
P00.11 |
Timp accelerare |
0.0–3600.0s |
Depinde de model |
○ |
P00.12 |
Timp decelerare DEC1 |
Depinde de model |
○ |
|
P00.13 |
Direcția de rotire |
0: Funcționează în direcția predefinită. 1: Funcționează în direcția opusă. 2: Dezactivează rotirea inversă. |
0 |
○ |
P00.15 |
Autotuning parametrii motor |
0: Fără 1: Autotuning rotațional 2: Autotuning static 1 3: Autotuning static 2 |
0 |
◎ |
P00.18 |
Restabilirea parametrilor |
0: Fără 1: Revenire la setările din fabrică 2: Șterge declanșările 3: Blochează toate codurile de funcții |
0 |
◎ |
P01.00 |
Mod de pornire |
0: Pornire directă 1: Pornire după frânare c.c. 2: Pornire după urmărire vitezei |
0 |
◎ |
P01.08 |
Mod de oprire |
0: Decelerare până la oprire 1: Oprire liberă |
0 |
○ |
P01.09 |
Frecvența de start a frânării c.c. pentru oprire |
0.00Hz–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire) |
0.00Hz |
○ |
P01.11 |
Curentul c.c. de oprire |
0.0–100.0% |
0.00% |
○ |
P01.12 |
Timpul de frânare c.c. pentru oprire |
0.00–50.00s |
0.00s |
○ |
P01.18 |
Protecție la comanda de pornire prin borne la punerea sub tensiune |
0: Comanda prin borne este invalidă la punerea sub tensiune 1: Comanda prin borne este validă la punerea sub tensiune |
0 |
◎ |
P02.00 |
Tip motor 1 |
0: Motor asincron (AM) 1: Motor sincron (SM) |
0 |
◎ |
P02.01 |
Putere nominală |
0.1–3000.0kW |
Depinde de model |
◎ |
P02.02 |
Frecvența nominală |
0.01Hz–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire) |
50.00Hz |
◎ |
P02.03 |
Turație nominală |
1–60000rpm |
Depinde de model |
◎ |
P02.04 |
Tensiune nominală AM 1 |
0–1200V |
Depinde de model |
◎ |
P02.05 |
Curent nominal AM 1 |
0.8–6000.0A |
Depinde |
◎ |
P02.15 |
Putere nominală |
0.1–3000.0kW |
Depinde de model |
◎ |
P02.16 |
Frecvența nominală |
0.01Hz–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire) |
50.00Hz |
◎ |
P02.17 |
Număr de perechi de poli SM 1 |
1–128 |
2 |
◎ |
P02.18 |
Tensiune nominală SM 1 |
0–1200V |
Depinde de model |
◎ |
P02.19 |
Curent nominal SM 1 |
0.8–6000.0A |
Depinde de model |
◎ |
P02.23 |
Counter-emf SM 1 |
0–10000 |
300 |
○ |
P03.00 |
Amplificare proporțională in bucla de viteză 1 |
0.0–200.0 |
20.0 |
○ |
P03.01 |
Timp integral in bucla de viteză 1 |
0.000–10.000s |
0.200s |
○ |
P03.03 |
Amplificare proporțională in bucla de viteză 2 |
0.0–200.0 |
20.0 |
○ |
P03.04 |
Timp integral in bucla de viteză 2 |
0.000–10.000s |
0.200s |
○ |
P03.09 |
Coeficient proporțional în bucla de curent P |
0–65535 |
1000 |
○ |
P03.11 |
Metode de setare a cuplului |
0: Control cuplu invalid 1: Panou (P03.12) 2: AI1 3: AI2 4: AI3 5: Impuls frecvență HDI 6: Cuplu in trepte multiple 7: Comunicație Modbus Notă: O valoare diferită de zero indica utilizare control cuplu. |
0 |
○ |
P04.01 |
Amplificare cuplu motor 1 |
0.0%: (Amplificare automată), 0.1%–10.0% |
0 |
○ |
P04.09 |
V/F amplificare compensare alunecare motor 1 |
0.0–200.0% |
100.0% |
○ |
P04.10 |
Factor de control al oscilației la frecvență scăzută motor 1 |
0–100 |
10 |
○ |
P04.11 |
Factor de control al oscilației la frecvență ridicată motor 1 |
0–100 |
10 |
○ |
P05.01 |
Funcția bornei S1 |
0: Fără funcție 1: Rotire înainte 2: Rotire înapoi 3: Control cu trei fire (SIN) 4: Rulare lentă înainte (jog) 5: Rulare lentă înapoi (jog) 6: Oprire liberă 7: Resetare defecte 9: Comandă externă resetare defecte 10: Comandă de creștere frecvența (SUS) 11: Comandă reducere frecvență (JOS) |
1 |
◎ |
P05.02 |
Funcția bornei S2 |
4 |
◎ |
|
P05.03 |
Funcția bornei S3 |
7 |
◎ |
|
P05.04 |
Funcția bornei S4 |
0 |
◎ |
|
P05.37 |
AI2 limită inferioară |
0.00V–P05.39 |
0.00V |
○ |
P05.39 |
AI2 limită de sus |
P05.37–10.00V |
10.00V |
○ |
P06.01 |
Ieșire Y1 |
0: Invalid 1: În funcțiune 2: Funcționează înainte 3: Funcționează înapoi 4: Rulare lentă 5: Defect convertizor 6: Detecție nivel frecvență FDT1 8: A atins frecvența setată |
0 |
○ |
P06.03– P06.04 |
Ieșire pe releu |
1 |
○ |
|
P06.14– P06.15 |
Ieșire analogică |
0: Frecvența de funcționare 1: Frecvența setată 3: Turație (Raportată la dublul turației motorului sincron) 4: Curentul pe ieșire (Raportat la dublul curentului nominal al convertizorului) 5: Curentul pe ieșire (Raportat la dublul curentului nominal al motorului) 6: Tensiunea pe ieșire (Raportată la de 1.5 ori tensiunea nominală a convertizorului) 7: Puterea pe ieșire (Raportat la dublul puterii nominale a motorului) |
0 |
○ |
0 |
○ |
|||
P06.16 |
HDO ieșire impuls înaltă frecventă |
0 |
○ |
|
P06.17– P06.26 |
Setare limite de sus si de jos ieșire AO |
Pentru detalii, consultați manualul complet al convertizorului. |
|
○ |
P07.00 |
Parolă utilizator |
0–65535 |
0 |
○ |
P14.00 |
Adresă locală comunicație |
1–247 Note: Adresa de comunicație a unui slave nu poate fi setată pe 0. |
1 |
○ |
P14.01 |
Rata de transfer de comunicație |
0: 1200BPS 1: 2400BPS 2: 4800BPS 3: 9600BPS 4: 19200BPS 5: 38400BPS |
4 |
○ |
P14.02 |
Verificare bit de date |
0: Fără verificare (N, 8, 1) pentru RTU 1: Verificare par (E, 8, 1) pentru RTU 2: Verificare impar (O, 8, 1) pentru RTU 3: Fără verificare (N, 8, 2) pentru RTU 4: Verificare par (E, 8, 2) pentru RTU 5: Verificare impar (O, 8, 2) pentru RTU |
1 |
○ |
Defecte comune si soluții. Coduri de eroare
Note: Diagrama de coduri de eroare este în curs de actualizare. Unele produse utilizează schema veche, iar altele utilizează cea nouă, care sunt listate în "Afișare cod defect".
Cod de defect |
Tip defect |
Cauze posibile |
Solutii |
|
OUt1 |
E1 |
Unitate convertizor Protecție fază U |
•ACC/DEC prea scurte. Modul IGBT defect •Eroare de funcționare datorată interferențelor. •Conexiunile cablurilor sunt slabe •Punere la pământ (scurt fază – pământ) •Descărcări electrice datorate condițiilor improprii de mediu. |
•Creșteți timpul ACC/DEC. •Înlocuiți convertizorul. • Verificați dacă dispozitivele și sistemul sunt împământare în mod fiabil. •Verificați daca anumite fire sunt slab prinse. •Verificați dacă conexiunile la motor sunt greșite sau daca sunt conectate accidental la pământ. •Înlăturați cu regularitate urmele de praf sau ulei din interiorul convertizorului. |
OUt2 |
E2 |
Unitate convertizor Protecție fază V |
||
OUt3 |
E3 |
Unitate convertizor Protecție fază W |
||
OC1 |
E4 |
Supracurent în timpul ACC |
•ACC/DEC prea rapide. •Tensiune de alimentarea prea scăzută. •Putere convertizor prea mică •Schimbări bruște ale sarcinii •Curent dezechilibrat pe ieșire • Puternice interferențe externe (comutare contactori sau împământare slabă) |
•Creșteți timpul ACC/DEC. •Creșteți tensiunea pe alimentare. •Alegeți un convertizor de putere mai mare. •Verificați dacă există blocaje ale motorului, conexiuni în scurt sau pierderi ale sarcinii. • Verificați dacă tensiunea pe ieșire are anomalii și dacă impedanțele motorului sunt dezechilibrate. •Verificați dacă exista interferente puternice (contactori in apropierea cablului către motor, si conectarea fermă la priza de pământ) |
OC2 |
E5 |
Supracurent în timpul DEC |
||
OC3 |
E6 |
Supracurent în timpul funcționării la viteză constantă |
||
OV1 |
E7 |
Supratensiune in timpul ACC |
•Timp ACC/DEC prea scurt. •Tensiune de intrare anormală. •Motor pornit când se rotește. •Energie regenerativă prea mare. •Frânare dinamică dezactivată. |
•Creșteți timpul ACC/DEC. •Verificați sursa de alimentare. •Folosiți funcția de urmărire a vitezei la pornire. •Adăugați dispozitive pentru frânare dinamică sau unități regenerative. •Setați parametrii pentru frânare dinamică. |
OV2 |
E8 |
Supratensiune in timpul DEC |
||
OV3 |
E9 |
Supratensiune in timpul funcționării la viteză constantă |
||
UV |
E10 |
Defect subtensiune pe bus |
•Tensiune de alimentare prea mică. •Afișare eronată a tensiunii • Închiderea anormală a contactorului tampon. |
•Creșteți tensiunea de alimentare. Contactați-ne. |
OL1 |
E11 |
Suprasarcină motor |
•Tensiune rețea prea scăzută. •Curent nominal al motorului incorect •Blocare motor sau variații bruște ale sarcinii prea mari. |
•Creșteți tensiunea de alimentare. •Resetați curentul nominal trecut in parametrii motorului. •Verificați motorul și ajustați valoarea de amplificare a cuplului. |
OL2 |
E12 |
Suprasarcină convertizor |
•ACC prea rapidă. •Repornirea motorului in timpul rotirii. •Tensiune de alimentare prea joasă. •Sarcină prea mare. •Putere convertizor prea mică. |
•Creșteți timpul ACC. •Evitați repornirea in timpul rotirii sau activați funcția de urmărire a vitezei. •Creșteți tensiunea de alimentare (rețea). •Alegeți un convertizor mai mare. |
SPI |
E13 |
Pierderea fazei pe intrare |
•Pierderea unei faze R/S/T pe intrare sau fluctuații mari. •Șuruburile bornelor de intrare sunt slăbite. |
•Verificați dacă sunt anomalii pe intrare sau dacă sunt conexiuni slăbite. •Verificați parametrii pentru a examina defecțiunea. |
SPO |
E14 |
Pierderea fazei pe ieșire |
•Cabluri defecte pe ieșire sau cu punere la pământ. •Lipsă fază U/V/W sau sarcină trifazată puternic dezechilibrată. |
•Verificați dacă sunt defecțiuni pe cabluri sau contacte slăbite. •Verificați dacă sunt fluctuații bruște sau impedanțe dezechilibrate ale motorului. |
OH2 |
E16 |
Supratemperaturămodul invertor |
•Canal evacuare aer înfundat sau ventilator defect. •Temperatură ambientală prea ridicată. •Timp îndelungat de funcționare in suprasarcină. |
•Eliberați calea de evacuare sau înlocuiți ventilatorul. •Păstrați o temperatură ambientală scăzută •Alegeți un convertizor de putere mai mare. |
CE |
E18 |
Defect comunicație RS485 |
•Rată de transfer nepotrivită. •Defect linie de comunicație. •Adresă de comunicație incorectă. •Comunicația este afectată de interferențe puternice |
•Setați rata de transfer potrivită. •Verificați cablarea portul de comunicație. •Setați corect adresa de comunicație. •Înlocuiți sau schimbați cablarea ca să îmbunătățiți protecția anti-interferențe. |
tE |
E20 |
Defect autotuning motor |
• Puterile motorului si ale convertizorului nu se potrivesc. •Setarea incorectă a parametrilor motorului. •Setările parametrilor de autotuning se abat brusc de la valorile standard. •A expirat timpul de autotuning. |
•Schimbă modelul de convertizor. •Setează corect tipul motorului si parametrii de pe plăcuță. •Eliberați sarcina motorului si reluați autotiningul. •Verificați cablarea motorului și parametrii setați. • Verificați dacă frecvența limită superioară este mai mare de 2/3 din frecvența nominală. |
dEu |
E34 |
Defect de deviere a vitezei |
•Sarcină prea mare sau blocată |
•Verificați dacă sarcina este prea mare, creșteți timpul de detectare a deviației de viteză, sau prelungiți timpii ACC/DEC. •Verificați parametrii motorului, si efectuați iar autotuning pentru pentru parametrii motorului. •Verificați setările de controlul in buclă al vitezei. |
STo |
E35 |
Defect de setări incorecte |
•Pierderea sarcinii •Setarea incorectă a parametrilor motorului SM. •Parametrii incorecți setați prin autotuning. •Convertizorul este decuplat de motor |
•Verificați dacă sunt suprasarcini sau blocaje. •Verificați setările motorului si ale tensiunii contra-electromotoare EMF •Efectuați iar autotuning pentru parametrii motorului. •Creșțeți timpul de detectare al ajustărilor greșite. •Ajustați coeficientul de slăbire a fluxului si parametrii buclei de curent. |
Comenteaza