Controlul turației motoarelor monofazate
Actualizare 2024
În urma numeroaselor solicitări primite de-a lungul anilor și mulțumita inovației INVT, am introdus secțiunea de convertizoare cu ieșire monofazata pentru motoare asincrone monofazate. Acestea sunt disponibile începând din 2024.
Vom actualiza stocurile în funcție de interesul arătat pentru aceste produse.
https://www.braistore.ro/convertizoare-de-frecventa/convertizoare-pentru-motoare-monofazate
Restul recomandărilor sunt în continuare valabile.
Deoarece motoarele monofazate sunt prevăzute cu întrerupător centrifugal și condensator de pornire acestea nu pot fi controlate prin convertizor de frecvență obișnuit.
În cazul în care în locul în care este instalat motorul nu dispunem de rețea trifazată, pentru a putea controla turația motorului, avem la dispoziție două soluții tehnice:
1. ÎNLOCUIREA MOTORULUI MONOFAZAT CU UNUL TRIFAZAT ȘI UTILIZAREA UNUI CONVERTIZOR DE FRECVENȚĂ CU ALIMENTARE MONOFAZATĂ ȘI IESIRE TRIFAZATĂ (3 X 230 V).

Pentru ca motorul să poată fi utilizat la puterea sa nominală, acesta va fi legat în conexiune triunghi, conform indicațiilor producătorului. În caz contrar, existând riscul ca motorul să funcționeze la suprasarcină.
Astfel, deși avem valoarea tensiunilor de 1,73 ori mai mică, valoarea curenților va fi de 1,73 ori mai mare, deci puterea nu se modifică.
În gama Toshiba avem convertizoarele VFNC3S, VFS15S si VFMB1S (litera S înseamnă “single-phase” și diferențiază convertizoarele cu alimentare monofazată de cele cu alimentare trifazată din gama respectivă) care au alimentare 1 x 230 V și ieșire 3 x 230 V, în cazul VFNC3S chiar și 1×120 V / 3×230 V.
2. UTILIZAREA UNUI VARIATOR DE TURAȚIE MONOFAZAT

Odată cu apariția convertizoarelor pentru motoare monofazate, variatorul cu triac devine o opțiune secundară.
Variatorul de viteză Lumel RP7, numit și controler de putere, releu electronic de putere sau releu static, spre deosebire de convertizoarele de frecvență, utilizează tiristoare în loc de tranzistoare. Acesta modifică valoarea curentului de ieșire în funcție de valoarea semnalului de comandă (tensiune, curent, potențiometru).

Se poate utiliza doar în cazul unor regimuri ușoare de funcționare (ex. ventilatoare). Adică atunci când nu este necesar un cuplu ridicat la pornire, în aplicații în care cuplul scade cu scăderea turației.
COMPARAȚIE DIN PUNCT DE VEDERE TEHNIC ȘI ECONOMIC
Utilizarea motoarelor trifazate
Motoarelor trifazate sunt mai fiabile, au un preț mai scăzut și dimensiuni mai reduse
Pot fi controlate prin convertizoare de frecvență, o soluție performantă de control cu multiple posibilități de integrare în automatizări.
Oferă cuplu constant la orice turație (până la 200% la pornire).
Dacă se alege încă de la început această variantă, costul total poate avea o valoare mai mică decât în cazul variantei cu motor monofazat beneficiind în același timp de performanțe ridicate.
Utilizarea motoarelor monofazate
Sunt mai scumpe și mai complexe decât motoarele trifazate, sunt mai voluminoase și implicit mai grele, mai puțin fiabile și au un randament mai scăzut.
Nu pot fi controlate prin utilizarea convertizoarelor de frecvență.
Controlul turației motoarelor monofazate se poate face prin utilizarea unor variatoare de turație, mai puțin performante decât convertizoarele de frecvență.
Este o soluție în general mai scumpă și cu performanțe reduse, care se poate justifica atunci când motorul deja există în instalația respectivă și când vorbim despre instalații secundare, de o importanță redusă și care sunt utilizate mai rar.
Leave a Reply